پاسخ به سوالاتی درباره ایدز

چرا نیش حشرات بیماری را منتقل نمی کند؟
خون آلوده به اچ ای وی مکیده شده بوسیله حشرات به سرعت توسط آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه حیات در داخل بدن حشره نمی باشد و حشره با گزش فرد دیگر، نمی تواند ویروس فعال  اچ ای وی را انتقال دهد .

آیا تیغ استفاده شده که خونی روی آن دیده نشود هم می تواند ویروس اچ آی وی را منتقل کند ؟

بله، تیغ به ظاهر سالم می تواند لخته های خون بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست را روی خود داشته باشد و ویروس تا یک هفته در چنین لخته هایی خونی زنده و عفونت زا باقی می ماند.

آیا مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ابتلا به ویروس  HIV باشد ؟
مشروبات الکلی باعث ایجاد اختلال در قدرت تصمیم گیری می شود و هم میل جنسی فرد را افزایش می دهد و فرد  قادر به تصمیم گیری صحیح جهت حفظ سلامت خویش نمی باشد و عموما اکثر تماس های جنسی همراه با استفاده از مشروبات الکلی بدون استفاده از کاندوم می باشد .

آیا دستشویی های فرنگی راه انتقال ویروسHIV  محسوب می شود ؟
امکان انتقال HIV از سطح پوست سالم و عرق بدن که در تماس با این نوع دستشویی ها هستند ، به هیچ عنوان وجود ندارد .

چرا تماس جنسی راه انتقال محسوب می شود ؟

ویروس اچ آی وی در ترشحات جنسی مرد آلوده و یا زن آلوده  وجود دارد و ویروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلی فرد چسبیده و به داخل بدن راه یابد و خود را به سلولهای اصلی میزبان یعنی “لنفوسیت های کمک کننده” برساند.

چرا احتمال انتقال HIV در همجنس گرایان مرد بیشتر است ؟
این مربوط به نوع تماس جنسی آنها است :
۱-  مخاط روده ظریفتر و نازکتر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن ) است .
۲-  مویرگهای زیر مخاط روده بیشتر از مویرگهای زیر مخاط دستگاه تناسلی زن است .
۳-  احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر از دستگاه تناسلی زن است .
۴-  مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده عموما بیشتر است.
علاوه بر این فاکتور های اندامی افراد همجنس باز، دارای شرکاء جنسی و فعالیت آمیزشی بیشتر هستند و این عوامل احتمال ابتلا به اچ ای وی را افزایش می دهد.

 آیا در اثر تماس جنسی انسان با حیوان احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد؟
یکی از فرضیه های نخستین در پیدایش  بیماری ایدز تماس جنسی انسان با میمون بوده است اما با شناخت ویروس و مشخص شدن محدودیت میزبان  ویروس اچ ای وی ، احتمال انتقال ویروس از این راه ممکن نمی باشد.

 آیا همجنس گرایی زنان راه انتقال محسوب می شود ؟
با توجه به این امر که معمولا این زنان از وسایل مصنوعی برای رابطه جنسی استفاده می کنند و قادر به انتقال ترشحات جنسی بطور مستقیم نمی باشند ،احتمال انتقال بسیار کمتر میشود.

آیا همجنس گرایی در صورت سالم بودن افراد راه انتقال محسوب می شود ؟
خیر بیماری ایدز یک بیماری عفونی است و ایجاد بیماری بدون حضور عامل عفونت امکان پذیر نمی باشد. همانطوری که تا قبل از پیدایش این بیماری افراد هم جنس گرا و معتاد تزریقی در همه جوامع بوده است اما بیماری ایدز مشاهده نشده بود .

چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج اجباری نمی شود ؟
داشتن یک پاسخ منفی دلیلی بر اینکه فرد آلوده نباشد، نیست. و ممکن است فرد در چند ماه اخیر آلوده شده  و هنوز جواب ایشان مثبت نشده باشد . از طرفی دیگر فردی که دارای رفتارهای پر خطر مانند اعتیاد تزریقی و یا داشتن آمیزش با شرکاء جنسی متعدد باشد می تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پایداری و سلامت خانواده نخواهد بود. (گر چه انجام این آزمایش قبل از ازدواج  هیچ اشکالی نمی تواند داشته باشد .)

فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی چقدر است ؟
از زمانی که ویروس وارد بدن و وارد اولین سلولهای دفاعی شود ابتلا صورت پذیرفته است. اما بطور معمول حداقل ۱۵-۱۰ سال طول  میکشد که شخص وارد مرحله بیماری ایدز گردد.

این مدت در صورت وجود عواملی مانند تغذیه نامناسب و عدم رعایت بهداشت و ابتلا به عفونت های مختلف و تعداد بیشتر ویروس وارد شده٬ مدت زمان کوتاه تری می شود و استفاده از غذای مغذی  و بهداشتی، مصرف ویتامین های لازم، انجام ورزش و داشتن روحیه بالا و تشخیص و درمان عفونت ها در این مسیر٬ مدت زمان را طولانی تر کرده و تا جایی که منابع پزشکی تا ۲۰ سال را هم گزارش نموده اند.